Ontwikkeling christelijk onderwijs in Hongarije

Onderwijscentrum in Boedapest

Met de stichting van het MRPI, een onderwijscentrum of schoolbegeleidingswerk is het werk van OGO begonnen. Na voorbereidende besprekingen is er in 1994 een onderwijscentrum ontstaan, gesteund door de Hongaars-Gereformeerde Kerk en OGO. Na vele jaren van financiële steun door OGO draaien ze nu op eigen kracht door de subsidie van de overheid en de financiële ondersteuning van de kerk. Datzelfde geldt voor de christelijke scholen die opgericht zijn. Die krijgen subsidie van de staat. OGO steunt het werk van het MRPI jaarlijks op projectbasis.
Het werk van het MRPI bestaat uit het coördineren van projecten, het uitgeven van identiteitsgebonden boeken, het geven van cursussen en het houden van conferenties over bezinnende onderwerpen.

Een nieuw project is de uitgave van “Essenties van christelijk leraarschap”. Uitgegeven door Driestar-Educatief. Een vorige editie uit 2006 is in het Hongaars vertaald en heeft goede dienst gedaan. Opnieuw willen we dit boek vertalen en uitgeven.
Een mooi project dat jaren duurzaam effect zal hebben. Nodig is 5.000 euro

Ontwikkeling christelijk onderwijs in Slowakije

Hier is een aantal christelijke scholen van Hongaren die in de grensgebieden wonen. Het zijn veelal kleine scholen die het moeilijk hebben. Via het onderwijscentrum in Boedapest worden projecten gecoördineerd. Op aanvraag kunnen kleine en grote projecten in Slowakije bij OGO opgevraagd worden.